I AM MUSLIM

I AM MUSLIM

Sunday, February 8, 2015

Makanan oh Makanan!!

Hurmmm.... aku suka makan... korang suka makan tak??? Semua orang suka makan.. kalau tak suka makan.. tak tau la... agaknya mesti orang tu tinggal tulang... tak pun kena ulser pada gastric... hehehe.. aku suka makan dan masak.. sebab tu kot badan makin menjadi.. ye la.. mana tak nya.. makan tak hengat kekadang..

Dah berapa hari aku tak amalkan makan makanan yang berat.. sejak-sejak mulanya sesi Pra-Jom Kurus (aku buat sendiri sesi ni) aku amalkan makanan yang sihat.. konon-nye-lah kan? Aku lebih kepada buah-buahan.. tak ambik apple okeh.. aku makan buah tempatan. Memandangkan kat office aku ada kakak cleaner ni suka sedekah buah kat kitaorang.. so aku ambik la peluang.. hari2 dye duk bagi aku makan pisang, betik, rambutan, durian belanda.. mana lebih aku bawak balik rumah.. kisar jadi minuman.. pisang aku campur dalam oat aku.. sekarang aku dah start borong pisang embun dan buah betik. Sebab dua buah ni memgandungi protein dan Vitamin B.. yang penting serat tinggi.. sama seperti gandum dan barli...

Malam tadi kakak aku ada masak lah kan makanan kegemaran aku.. ikan goreng.. haha.. memang favourite kaaauuu... aku kalau orang letak beef steak, ayam gorang dan ikan goreng (atau ape sajer cara masakkan) aku tinggalkan 2 tu.. aku pilih ikan.. dari kecik memang suka ikan.. tak kesah ikan ape.. janji ikan..ooohh! Kecuali 2 ikan ikan sembilang dan ikan gelama.. 2 ikan ni aku tak makan..tak tahan bau hanyir.. ikan kembung denga sardin memang favourite la.. hari hari tibai 2 ni pun takkan muak..hahaha..macam macam boleh masak kowt.. sebab tu ex-laki aku cakap aku ni kucing.. mak aku pun cakap aku ni kucing.. mane tak.. masa pantang bersalin makan ikan keli je... 44 hari pantang 44 hari aku makan ikan keli.. hader??? Eh eh eh eh.. merapu pulak.. back to story.. malam tadi asben kakak aku (abang ipar aku lee) masak ikan goreng.. diorang tinggalkan untuk aku 2 ekor.. tapi pelik aku tak makan pun ikan tu.. sebab?? Kalau makan ikan.. kena makan cili.. makan cili kena makan nasik.. so.. aku korbankan ikan aku.. so aku rebus telo 2 biji.. sosej aku heat dalam microwave 2 ketul, potong daun salad, spring onion  lenyekkan telor.. makan! Senangkan nak sediakan makanan untuk jaga berat badan.. tapi jangan amalkan selalu... boleh kena kolestrol tinggi.. sebab telor..

Makanan untuk jaga kesihatan dan berat badan ni tal susah.. boleh je makan nasik.. okeh.. nasik kita ambik satu mangkuk kecil..jangan mengada nak tambah... kalau nak sihat.. masak nasik  stgh cup, letak ayam, bawang putih, letak sikit olive oil (kalau tak de.. bantai minyak masak sayuran setengah sudu besar). Sape kate nak jaga badan tak boleh makan makanan sedap?? Instructor mane ajar?? Korang suka tak makan ayam goreng kfc.. suka kan..?? Actually ayam goreng kfc kalau makan secara betol (pengambilan sekali sebulan) memang boleh makan.. sebab.. ayam kfc digoreng dengan minyak sayur tepu.. so makan tu boleh.. tapi janganlaa berlebihan.. setiap hari makan memang la gemuk..bukan gemuk je..dompet pun boleh kurus... haaa... nak menikmati ayam kfc secara best.. okeh.. ayam kfc tu tadi kan.. klau amik bahagian dada (part banyak isi) carikkan isi dia..masuk dalam mangkuk.masukkan sedikit mayonis (sikit je tau..) cincang bawang manis atau bawang putih 2 ulas, letak sikit perasa dan lada sulah.after that.. ambik roti sandwich (lagi bagus klau pakai wholemeal) letak salad, tomato, timun & bawang bakung, ratakan ayam tadi.. letak sikit cheddar okeh siap!!! Sandwich ayam!! Satu set sudah cukup untuk hidangan sarapan pagi... jangan nak makan lebih...

Ermmm.. ramai cakap klau beli cornflake untuk jaga badan ni mahal.. kenapa harus beli yang mahal??? Kenapa tak makan je cornflake yang murah tu?? De beza ke?? Memang ada beza.. bezanya.. cornflake yang untuk jaga badan tudiperbuat dari pada jagung, gandum, beras perang, barli dan malt.. pastu.. dalam tu diorang campur sekali dahh kismiss dan ceri kering... kenapa nak susah beli.. okeh klau nak cara murah boleh je.. beli cornflake biasa tu.. then kismis ataupun campuran untuk buat fruit cake tu.. pastu beli la oat instant.. kalau nak makan untuk pagi campur la... kan senang.. duit pun save.. ermmm susu segar dutch lady and HL mahal?? Memang mahal.. klau kat KL.. ade jual susu lembu segar.. hari2 mamak boleh antar ke rumah.. kalau macam saya kat sarawak ni memang susah la nak cari susu segar.. tapi tak pe... kita boleh tular susu segar dengan susu tepung.. beli la susu tepung yang korang biasa minum tu.. kalau saya..memang pakai susu Nestle Omega. 1kg Rm11.. mahal..tapi lagi murah dari beli susu segar dalam kotak yang 500ml Rm6 - Rm8... minumnya hanya 4 kali... itu pun kalau 4 kali.. ntah2 tak sempat nak pakai breakfast..sebab anak buah dah tibai dulu dah.. hehe..

Ok... kalau nak amalan balance diet dalam makan ni.. kena amalkan betul2 dan consistant.. janga hari ni tak makan banyak esok tibai makanan sampai perut buncit.. then next day nak control balik.. memang tak betul dah diet control... ehe.. ok.. ingat nak share resipi tadi.. tapi panjang sangat.. tak jadi la.. kita share resipi kat entry lain k.. ? Muach!!

Thursday, February 5, 2015

JOM KURUS 1 MALAYSIA BY KEVIN ZAHRI SEASON 5 (SEPTEMBER)

Kurus secara sihat.. i already submit my form for Jom Kurus Season 5... and will buy ebook and video untuk kurus... and next week starting me challange for JK1M  Season 5 (get ready challange)

Amalkan teh kurus?? Pil kurus? Diet nak mampos? Tak makan nasik? Labur puluhan ribu kat slimming centre? Labur ribu2 kat produk kurus?

Korang ade fikir tak kalau kurus mcm tu tak sihat?? Tanpa bersenam?? Eh! Betol la.. aku boleh kurus klau ambik teh.. diet gila vavi.. but then i feel tak sihat.. the worst part perut aku.. lengan and tight semua menggleber... sebab lansung tak bersenam.. and i feel weak and weak.. aku dapat tau diet aku tak sihat sebab.. i keep on demam.. mom aku cakap aku kurang zat makanan..yes.. thats right.. then aku fatigue sebab energy aku mcm tu je.. aku pakai ala kadar je... and emosi aku tak balance.. sebab hormon aku tak balance.. so be careful kalau nak kurua... sebab normally kita akan diet gila.. korang tau tak apa itu diet??

Diet itu ada makan. Diet seimbang adalah makanan seimbang.
Apa itu balance diet?
Balance Diet ni kita makan ikut heraki makanan contoh nya.. ambil sayuran dan buahan yg banyak, karbohidrat kita kurangkan, protein pun kurangkan. Tapi 3 benda ni kena ada dalam 3 sajian utama :-

1. Morning breakfast
2. Lunch
3. Dinner

Bagi yang biasa ada brunch dan supper kena cutkan jumlah makanan untuk 3 sajian utama tadi. 
Masa aku ikut program slimming centre, aku byar 60% consultant dye.. then 40% sesi pecah lemak.. masa consultant dye consult every two weeks dye bagi jadual makan and apa yang kita kena makan untuk hari2 tersebut. Pagi dinasihatkan wajib breakfast pukul 7 pagi.. sebab perut dah kosong.. dan ready untuk bekerja.. tpbreakfast cumasegelas choc drink atau milo 3 keping wheat crackers atau oat dengan susu... Ko hidup makan tu 7 pagi ke 12 tgh hari.. takk... dalam di antara jam itu kita boleh ambik cracker  atau makan kekacang dengan segelas soya.. klau tak nak.. bantai la ko dengan air kosong.. then untuklunch.. aaaa.. ni nak bagi tau.. lunch wajib!!! Di ulangi WAJIB makan Karbohidrat. Sebab... untuk mengembalikan tenaga kita yang kita pakai pagi dan bekalkan tenaga untuk petang... kalau tak nakberat sangat makan la mihun sup ke...ape2 je..asalkan bukan maggie sudahh...untuk malam pulak masa niboleh jer  klau nak makan something yang sangat light... iaitu milo dengan 3 eping crackers... atau kalau nak sihat makan la salad sayuran dengan olive oil atau telor..atau buat light sandwich... hehehe...

Ok.. tak pe.. bab makan seimbang semua dah tau.. bab senaman... senamam ni banyak.. kalau nak tau... aaaa.. carik kat youtube.. ade je senaman yang berkesan.. contohnya skuart, push up, sit up, marching, breath out & in, dan banyak lagi...

Ok lah.. wish meluck ye dalam program 9 bulan Jom Kurus 1 Malaysia by Kevin Zahri... 😘😘😘😘

Wednesday, February 4, 2015

Happy New Year 2015

Huh! New year lagi ke..???!!
Tahun baru cina kan belom lagi.. so belom laaaa new year.. hehehe...

Since new year, aku tak menulis lagi.. agak nya berhabuk laaaa aku punya blog... masih ada viewer ke???

Hurmm.. tahun baru azam baru kate nya... agak2 orang tercapai tak mission aku..? Aku rasa 10% je tercapai.. mostly tak tercapai.. mane tak mission memang tak tercapai dek akal!!!  Hehe... 

Tahun ni.. mission.. nak continue study, nak tamatkan zaman single, nak kurus (sebab nak kawen lettewwww), nak dapat APC... Hurmm... ase ase berjaya tak...entah la... kalau duk pikir sangat susah je.. buat susah hati je kan..? Ye laaa.. nak continue study task yang boss bagi macam tak bagi peluang.. nak tamatkan zaman single calon pun tak de.. nak dapat APC... ade lagi yang lagi bagosdari aku... bab nak kurus.. yang tu mungkin yes...

Aku ni kalau bab merapu no satu.. entah la.. dalam kepala punya la banyak benda lalu.. dah macam highway... hurm.. esok aku tulis lagi... perut lapar.. nak makan...

Friday, December 26, 2014

My Daugther My Soul

She is my precious gift that was gifted from God to me.

Thursday, September 18, 2014

Ku sendiri Lagi

Tiada yang ingin untuk bersendirian
Andai dia mengatakan dia ingin bersendirian
itu hanyalah omongan kosong
Sedangkan jauh di sudut hati sedih itu
dia inginkan seseorang bersamanya

Bersendirian...
Melangkah aku di sebuah bilik, yang tinggi puncaknya, yang jauh ufuknya, yang luas pandangannya..
Aku berdiri di atas pasir gersang tiada setitik pun air membasahi,
Tiada sedikit pun aku merasakan bahang kehangatan, yang aku rasa hanya dingin yang kian memeluk erat diriku dan seluruh badan ku.
Kehausan aku didalam bilik ruang yang sepi...berseorangan...bersendirian..

Jauh disudut hatiku, aku ingin berada ditempat itu,
Dimana kehangatan pelukan,
Hati yang dihiasi pelangi indah,
Memiliki jiwa yang dibuai dan dibelai oleh jiwa keriangan.
Ingin ku seperti kanak-kanak yang tertawa
Menyanyi seperti burung pagi yang berkicauan
Dan kembang mekar seperti bunga mayar merah
Yang menarik perhatian setiap mata memandangnya
Dan itu aku tidak sendiri lagi

Tapi,
Itu hanya igauan, anganku...
Tidak akan ada ketawa riang ku
Tidak akan wujud nyanyian riangku
Takkan kembang bunga mawar ku
Yang mengerumuni aku adalah sebuah dinding yang lutcahaya,
Yang tinggi puncaknya, jauh ufuknya
Tiada pengakhiran sperti kesunyian ku
Sejuk dingin seperti dikutub
Kaki ku berpijak diatas pasir gersang.

Keluarkan aku dari sini,
Aku ingin seperti yang lain,
Aku ingin bahagia seperti dia,
Aku ingin ketawa seperti mereka,
Keluarkan aku dari sini!
Keluarkan!!
Aku merayu...lepaskan lah aku dari kesunyian ini
Hentikanlah dan sekatlah hujan yang menuruni jiwa ku ini...
Bebaskan aku...
Bawa aku pergi jauh untuk kebahagian hati ku dan jiwaku..

Nukilan: Wanita Berduka
                 Ayumi Hasuki Onizuka

Friday, August 29, 2014

Blogging & Photography???? Mane satu???

Beriya pulak aku nak mengepost entry kan?? Macam banyak nak diceritakan...

So..untuk post ini...blogging atau photography? Ini adalah hobby aku... kadangkala manusia ni hobby dye lebih dari 2 hobby... macam aku... kalau ikut aoe aku suka buat... aku suka becerita, aku suka baca buku cerita (tak kesah laaa bace buku ape je...) then aku ni suka deko deko... suka make up...suka memasak..dan yang paling aku suka edit gambar dan amik gambar..so aku pilih la kerjaya lebih kepada photography...

Blogging..
Blogging ni aku buat agak lama la...dulu active... ye la.. aku tak mampu nak beli camera..masa tu pun blom ade lagi telefon sentuh (a.k.a touch screen phone a.k.a smart phone) so bila kat office tu kalau rehat ke...atau kepala penuh idea..menulis la keje nye... and dulu masih pakai friendster dan MySpace.. mane ade facebool masok malaysia time tu..ade pun blom meletop kadebabooom macam sekarang..so blogging la kan...
Ye la..kite ase nak luahkan perasaan melalui blog...sekarang ni nak meluahkan perasaan kat Facebook je...even nak minta cuti ngan bos pun pakai facebook..mudah kan keje koranggg??? Hahaha...aku mula-mula dulu buat blog memang nak share mende mende lam otak aku ni haa... tp last last ade member ni..cakap wife dye blogger... fames...laaaa..kite tanye laaa...sape wife dye... rupanya kak Bui, Ini Blog Bui (carik je korang dalam faveret blog aku tuuu) and kak Bui ni laa..ajar aku cane nak carik duit pakai blog... Alhamdullilah dapat lewww jugak rezeki sikit..melalui nuffnang kan..tapi niat kite masok blogging ni pown bukan sebab duit taww..sebab kite memang suka telling telling the story....

Photography
Disebabkan aku nih suka sangat tengok gambar cantik cantik..so aku amik ikhtiar la beli camera DSLR hasil dari tabungan aku...and berjaya jugak membeli tahun lepas... dan sekarang ni aku agak aktif ambik gambar... dari ambik gambar model, ke street photo, ke wedding dan sekarang dah hampir ke landscape.  And soon akan masuk ke macro... aku tak kesah la..kalau aku ambik gambar orang tu berbayar atau tak..murah atau mahal... sebab itu adalah hobby aku...

Nanti aku boleh bagi korang tengok la gambar aku...
Blog ni aku dah adjust..nak adjust balik...selalu je tak de masa...nanti la..kalau aku ada time..ni pun sekejap sekejap je tak tulis ape ape kat entry... kate blogger... tapu tak ade ape pun kannnn???
Hahaha....

Via Android Blogspot

Janji sebuah kata

Janji
Setiap kali kita ingin meyakinkan orang lain kita akan berjanji... dan janji itu adalah kata-kata agar orang itu mempercayai kita..

Janji Cinta.
Pernah suatu masa dulu cinta yang pernah aku harapkan menaburkan kata-kata indah sehinggakan aku mempercayai kata-kata itu dan berharap kepada kata-kata nya...

Namun, lidah tidak bertulang... lembut mengungkapkan kata-kata..yang hanya manis di mulut seperti menanam tebu dimulut. Sungguh ku terluka saat janji itu tidak kotakan...

Setiap janji ingin membawa aku ke puncak percintaan, mengikat kasih di pelamin cinta, tetapi semua itu hanyalah janji.. Janji sebuah Cinta. Janji yang menyakitkan. Janji yang membawa kepada 1000 harapan. Janji yang menyebabkan keluarnya air mata.

Itu yang pernah aku lalui..dan aku yakin korang semua melalui janji yang sama... Janji sebuah Kata.